środa, 5 czerwca 2013

Chleb z oliwą na zakwasie


Zmobilizowałam się, znalazłam chwilkę i umieszczam przepis na ten chleb, który ostatnio często wypiekam. Wybieram go nie tylko ze względu na to, że jest pyszny, ale też jest łatwy łatwy w przygotowaniu. Nie wymaga długiego wyrabiania, wcześniejszego zrobienia zaczynu, przekładania, mieszania co jakiś czas itp., a u mnie, jak już pisałam wcześniej krucho z czasem ostatnio, więc ten chleb jest jak znalazł.
Umieszczam go też dla mojej Przyjaciółki, która ostatnio zrobiła swój pierwszy zakwas i prosiła mnie o prosty przepis. 
Wypróbujcie koniecznie!


Składniki:

400 g mąki pszennej
8 łyżek aktywnego zakwasu żytniego
50 g mąki żytniej chlebowej
2 gramy świeżych drożdży (jeśli Wasz zakwas nie jest jeszcze zbyt mocny)
300 ml wody
1 łyżka oliwy z oliwek
1,5 łyżeczki soli morskiej
2 łyżki czarnych oliwek, pokrojonych (pominęłam)
 

do posypania wierzchu: pestki słonecznika (opcjonalnie)

 
Wszystkie składniki wymieszać w misce, przełożyć do keksówki o pojemności 500 g. Przykryć ściereczką, odstawić na ok. 3-6 h w miejsce o temperaturze pokojowej. Czas wyrastania zależy od wielu czynników np. od "mocy" zakwasu, warunków atmosferycznych itp.

Piekarnik nagrzać do temp. 210 st C. Chleb posypać mąką lub pestkami słonecznika. Wstawić do piekarnika, spryskać ścianki wodą, piec 15 minut, następnie zmniejszyć temperaturę do 190 st C i dopiekać kolejne 30-40 minut, aż wierzch będzie złotobrązowy. Mój chleb jest zwykle gotowy po 1/2 h, więc zerkaj do swojego wypieku co jakiś czas, bo każdy piekarnik jest inny :)
Po upieczeniu wyjąć z formy i ostudzić na metalowej kratce.

Przepis zaczerpnięty z Pracowni Wypieków.




2 komentarze:

  1. Bardzo przydany przepis, lubię te domowe chlebki ;-) niestety mój mąż za takimi nie przepada, woli chemię z piekarni... :-/

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest łatwy, a chleb wychodzi pyszny. Radzę spróbować!

    OdpowiedzUsuń

Komentarze anonimowe i złośliwe będą usuwane. Jeśli chcesz coś napisać, proszę podpisz się :)